Oppdatert:
December 29, 2004


INNLÆRING

Vi bør lære hunden vår en del grunnleggende "lydighet".
Uten den blir hunden en plage både for oss selv og for omgivelsene.
I tillegg er det morsomt å lære hunden små øvelser og kunster.
Forholdet mellom hund og eier blir styrket, og hunden har godt av å få bruke hodet til noe nyttig.
.
pippi

Hvordan bør innlæring foregå ?

Metodene for innlæring, eller "dressur" som vi tidligere kalte det, har opp gjennom tidene vært mange.

Ettersom resultater fra læringspsykologien har blitt mer og mer kjent også i hundemiljøene, har metodene blitt mer "humane".

På de første dressurkursene jeg deltok på lærte vi opp hundene etter "vil du ikke så skal du" - metoden.

Nyere innlæringsmetoder bygger på enke læringsprinsipper:

enten hjelper vi hunden til å velge riktig handling,
og den får belønning når den gjør som vi ønsker.


Eller: vi venter til hunden "tilbyr" den ønskede handlingen frivillig, og belønner.

En hund er et ganske enkelt individ, - det som fører til noe positivt og lystbetont, vil den gjerne gjøre igjen, mens det som fører til noe negativt, vil den søke å unngå.

Hvis vi vil ha en hund som ser på oss med forventning i blikket når vi ber den komme "på plass",og som utfører det den blir bedt om med glede og iver, er det ingen tvil om at vi skal velge en lystbetont innlæringsmetode.




til toppen av siden



Utgangspunktet for all innlæring er at du har kontakt med hunden din.
Velg et kjent sted uten noen form for forstyrrelser slik at hunden er konsentrert om deg.
Du må planlegge, slik at du vet hva du vil hunden skal gjøre,
og du må ha klart for deg hva du selv skal gjøre for å få fram denne adferden hos hunden.
Du må kjenne hunden din, slik at du vet hva som motiverer den,
hva du kan bruke for å utløse den adferden du ønsker.
Ikke bruk fysisk påvirkning, som å dytte rumpa ned for å få den til å sitte.
Hunden lærer bedre av å "tenke" selv, av selv å finne ut hva den må gjøre for å få forsterkningen.

Det første du gjør, er å vekke hundens oppmerksomhet.
Så hjelper/påvirker du hunden til å utføre ønsket handling.


Og ,det viktigste av alt,  med en gang hunden gjør som du vil ,
forsterker du.
Det vil si at den får en  belønning som gjør at den gjerne vil gjenta
denne handlingen senere.




til toppen av siden



Et eksempel, å lære hunden å sette seg:

En måte å utløse denne handlingen på, er å unytte hundens tiggeadferd.
En vanlig adferd for hunden, er å sette seg når den ønsker å få noe.

Dette kan du utnytte:
Du viser hunden en godbit, og fører hånden med godbiten opp og litt bakover over hundens hode.
Hunden følger da hånden din med kroppen, slik at den ved å følge din bevegelse setter seg.
Så snart hundens bakende når gulvet, gir du godbiten til hunden.
Når hunden etter hvert setter seg hver gang du beveger hånden din på denne måten, kan du legge inn et ord for denne øvelsen.
Det naturlige vil vel for de fleste være ordet "Sitt".
Først,(eller senest samtidig med at du utfører håndbevegelsen), sier du "Sitt".
Dette fører til at hunden vil forbinde ordet "Sitt" med håndbevegelse - jeg setter meg - får godbit.
Etter hvert kan du da bare si ordet "Sitt" til hunden,  - og den setter seg.  


Husk at selv om hunden kan øvelsen, skal den ha forsterkning en gang i blant, slik at du opprettholder motivasjonen.



KONTAKT MELLOM HUNDEN OG DEG:
krever:

at du har et godt forhold til hunden din
at hunden ser på deg som leder.
at hunden vil gjøre ting sammen med deg.



Dette får du ved å:
        
leke med hunden din         
kose med den         
aktivisere hunden din       
sette grenser for den
opptatt av "mor"



til toppen av siden



Du kan vekke hundens oppmerksomhet ved å bruke et av disse alternativene:  
     
leke litt med den, ta så bort lekesaken (klem den gjerne fast under haken)         
snakk til den, vis en  go'bit (putt den gjerne i munnen din)         
stryk den i munnviken  

         

når hunden nå ser på deg:
        
roser du, og leker litt (ev. slipp ned leken du holdt under haken)
      
roser du, og gir den en go'bit, (ev. spytt den ut)         
roser og stryker den i munnviken





til toppen av siden




FORSTERKNING (belønning)
Å forsterke riktig, krever timing av hundefører.

Effektiv forsterker må komme samtidig med, eller innen ½  sekund etter at hunden har utført riktig handling.

Forsterker skal stå i samsvar med det vi brukte som påvirkning.

Med det mener jeg at dersom du bruker en ball for å få hunden til å legge seg, skal den ha ballen som forsterkning.



Bruk stemmen din og ros, - rosen skal høres  som du virkelig mener det du sier!
Etter at du har sagt "bra", "flink gutt" eller lignende, gis gobiten eller leken.
Ved å gjøre på denne måten, lærer hunden at rosen din "betyr noe",



Ved innlæring skal du gi forsterkning hver gang hunden gjør rett.
Når den har lært, tynner vi ut forsterkningen, og forsterker  i
ca 30% av tilfellene hunden gjør rett.






til toppen av siden




Under innlæring:
Må  hunden bli sikker på at det den gjør er riktig, den "gjør ikke noe for ingenting."
Vi øker sannsynligheten for at den vil gjenta handlingen når handlingen fører til et positivt resultat (forsterkning)

Når den har lært,
skaper vi ved å  forsterke bare engang iblant en forventning hos hunden
(kanskje får jeg belønning denne gangen).
Forsterkningen betyr mer når den ikke kommer hver gang (å få belønning hver gang blir "kjedelig",
og hunden vil også gi opp fortere hvis ikke belønningen kommer.)


(Tenk deg at du har en bil som starter hver gang du vrir om nøkkelen.
-Da gir du opp med en gang dersom den en dag ikke starter når du vrir om nøkkelen.
Hvis du derimot har en bil som starter bare en gang i mellom,
vil du prøve å vri om nøkkelen gjentatte ganger før du gir opp.)




til toppen av siden




STRAFF

Under innlæring straffer vi ALDRI !


Skal du korrigere hunden, må du være ett hundre prosent sikker på at hunden kan,
og vet hva som forventes av den.

Du bør også prøve å finne ut av hvorfor hunden ikke gjør som du ønsker.
Veldig ofte viser det seg at det er redsel/utrygghet, eller rett og slett at du ikke har gitt hunden tydelig nok beskjed om hva som er riktig oppførsel som er årsaken til "ulydigheten".


Det kan også være medisinske årsaker til at hunden er "ulydig".

Skal du straffe, er det i de fleste tilfeller nok med et "Nei",
og deretter gi den en ny "kommando".
Hvis hunden nå gjør som du ønsker, skal den ha forsterkning.
Korrigerer du, er det veldig viktig at du gir hunden et alternativ til den uønskede oppførselen.
Hvis ikke kan ikke hunden lære riktig adferd.

Straff alene lærer ikke hunden noe som helst.
Og straff er ikke ensbetydende med fysisk straff, - et NEI er også en form for straff.



Du må være klar over at selv om hunden kan øvelsene hjemme i uforstyrrede omgivelser, er det en ny situasjon når dere kommer på treningsplassen hvor det er mange andre hunder.

Start innlæring på kjent plass uten forstyrrende elementer.
Så trener du deretter i miljøer med flere forstyrrelser. Gå alltid "et skritt tilbake" når du skal trene på ett for hunden nytt sted.


Du må trene i varierte miljøer, og i forskjellige situasjoner før hunden virkelig kan.


til toppen av siden





til toppen av siden



Læringsteori


Innlæringstips









Gode bøker:

"Din hund" og "Din hund fortsetter"
av Sven Järverud.

"Lykkelige, lydige hunder"
av Anders Hallgren

"How dogs learn"
av Burch og Bailey.

"Don't shoot the dog" og "Hund og Delfin"
av Karen Pryor.

"Læringspsykologi"
av Svartdal og Fladen.
Webmaster Birgit Husom
© 2002 Birgit Husom